WELCOME TO E46 CLUB BIMMERZ MALAYSIA

WELCOME TO E46 CLUB MALAYSIA; Next Xtvt:- 7/6/14 Futsal piala menteri W/p> 30/8/14 Family day B.Merah

Tuesday, October 9, 2012

Maksud BMW



BMW Logo.svg

Bayerische Motoren Werke AG sebutan (BMW; Bahasa Inggeris: Bavaria Motor Works) adalah automobil Jerman, motosikal dan enjin syarikat pembuatan yang diasaskan pada tahun 1917. BMW beribu pejabat di Munich, Bavaria, Jerman. Ia juga memiliki dan menghasilkan penentu mini, dan merupakan syarikat induk Rolls-Royce Motor Cars. BMW menghasilkan motosikal di bawah jenama BMW Motorrad dan HUSQVARNA. Pada tahun 2010, kumpulan BMW menghasilkan 1481253 kereta dan 112.271 motosikal merentasi semua jenama.



BMW HQ


SEJARAH:-


BMW telah ditubuhkan sebagai sebuah entiti perniagaan berikutan penstrukturan semula Rapp Motorenwerke pembuatan pesawat firma pada tahun 1917. Selepas akhir Perang Dunia I pada tahun 1918, BMW terpaksa menghentikan pengeluaran enjin pesawat oleh terma-terma Perjanjian Gencatan Senjata Versailles. syarikat seterusnya beralih kepada pengeluaran motosikal pada tahun 1923, sekali sekatan perjanjian mula ditarik balik ,  diikuti oleh kereta pada tahun 1928-1929. Kereta pertama yang BMW telah berjaya menghasilkan dan kereta yang dilancarkan BMW di jalan raya untuk pengeluaran kereta adalah Dixi, ia berdasarkan Austin 7 dan dilesenkan dari Syarikat Austin Motor di Birmingham, England.
Biru bulat dan putih BMW logo atau roundel berkembang daripada syarikat Rapp pekeliling logo Motorenwerke, dari mana syarikat BMW berkembang, digabungkan dengan warna biru dan putih bendera Bavaria. logo telah digambarkan sebagai pergerakan sebuah pesawat dengan kipas bilah putih yang mengalir menerusi langit biru - pertama kali digunakan dalam iklan BMW pada tahun 1929, dua belas tahun selepas roundel dicipta - tetapi ini tidak asal logo sendiri. Enjin pesawat pertama ketara BMW adalah IIIA BMW sebaris enam cecair sejuk enjin 1918, banyak pilihan untuk prestasi altitud tinggi. Dengan persenjataan kembali Jerman pada tahun 1930-an, syarikat itu sekali lagi mula menghasilkan enjin pesawat untuk Luftwaffe. Antara berjaya Perang Dunia II reka bentuk enjin BMW 132 dan BMW 801 udara sejuk enjin jejari, dan perintis BMW 003 turbojet aliran paksi, yang dikuasakan kecil, 1.944-1.945 era jet berkuasa "kecemasan pejuang", Heinkel Beliau 162 Spatz. The BMW 003 jet enjin telah diuji dalam versi yang A-1b pejuang jet 1 dunia, yang Me Messerschmitt 262, tetapi enjin BMW gagal pada berlepas, satu halangan utama untuk itu program pejuang jet sehingga ujian berjaya dengan enjin Junkers. Menjelang tahun 1959, bahagian automotif BMW adalah dalam masalah kewangan dan mesyuarat pemegang saham telah diadakan untuk memutuskan sama ada untuk pergi ke pembubaran atau mencari cara menjalankan. Ia telah memutuskan untuk menjalankan dan cuba untuk tunai di atas ledakan ekonomi semasa kereta dinikmati begitu jayanya oleh beberapa pengeluar bekas pesawat Jerman seperti Messerschmitt dan Heinkel. Hak untuk mengeluarkan Iso Itali Isetta telah dibeli; kereta kecil sendiri akan dikuasai oleh bentuk yang diubahsuai enjin motosikal BMW sendiri. Ini adalah sederhana berjaya dan membantu syarikat mendapatkan kembali di atas kaki. Pemegang saham majoriti mengawal daripada BMW Aktiengesellschaft sejak 1959 adalah keluarga Quandt, yang memiliki kira-kira 46% daripada stok. Selebihnya adalah dalam apungan awam.

BMW mengambilalih syarikat Hans Glas berpangkalan di Dingolfing, Jerman, pada tahun 1966. Ia telah dikatakan bahawa pengambilalihan itu adalah terutamanya untuk mendapat akses kepada pembangunan Glas 'tali pinggang masa dengan camshaft overhed dalam aplikasi automotif. Kenderaan Glas ringkas badged sebagai BMW sehingga syarikat itu dapat diserap sepenuhnya.
Pada tahun 1992, BMW mengambilalih kepentingan besar dalam California perindustrian berasaskan reka bentuk studio DesignworksUSA, yang mereka diperolehi sepenuhnya pada tahun 1995. Pada tahun 1994, BMW membeli Rover Kumpulan British  (yang pada masa itu terdiri daripada jenama Rover, Land Rover dan MG serta hak kepada jenama tidak berfungsi lagi termasuk Austin dan Morris), dan dimiliki selama enam tahun. Menjelang tahun 2000, Rover telah menanggung kerugian besar dan BMW memutuskan untuk menjual menggabungkan. Jenama MG dan Rover telah dijual kepada Konsortium Phoenix untuk membentuk MG Rover, manakala Land Rover telah diambil alih oleh Ford. BMW Sementara itu, mengekalkan hak untuk membina Mini baru, yang dilancarkan pada tahun 2001.
Ketua pereka Chris gelang mengumumkan pemergiannya dari BMW pada bulan Februari 2009, selepas berkhidmat dalam pasukan reka bentuk selama hampir tujuh belas tahun.  Beliau telah digantikan oleh Adrian van Hooydonk, lelaki tangan kanan bekas gelang. Gelang telah dikenali untuk reka bentuk radikal seperti 2002 7 Series dan Z4 2002. Pada bulan Julai 2007, hak pengeluaran untuk Motosikal HUSQVARNA telah dibeli oleh BMW untuk euro 93000000 yang dilaporkan. BMW Motorrad merancang untuk terus beroperasi Motosikal HUSQVARNA sebagai perusahaan berasingan. Semua pembangunan, jualan dan aktiviti pengeluaran, serta tenaga kerja semasa, kekal di tempat di lokasi sekarang di Varese.
Pada bulan Jun 2012, BMW telah disenaraikan sebagai syarikat  paling ternama di dunia oleh Forbes.com.  Kedudukan adalah berdasarkan kepada aspek-aspek seperti "kesanggupan rakyat untuk membeli, mengesyorkan, bekerja, dan melabur dalam sebuah syarikat yang didorong 60% oleh persepsi mereka syarikat dan hanya 40% oleh persepsi mereka terhadap produk mereka. 


R32 Motosikal pertama di bina.



Kereta Pertama di bina

Dari: Wikipedia & Blogger

1 comment: